PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ PROJECT SUPPORTED BY A GRANT FROM SWITZERLAND THROUGH THE SWISS CONTRIBUTION TO THE ENLARGED EUROPEAN UNION

Muzeum Regionalne, Galeria Sztuki Wzgardzonej i Zapomnianej

Muzeum Regionalne, Galeria Sztuki Wzgardzonej i Zapomnianej

Świniary Stare

27-670 Łoniów

kom. 507 784 855 / 602 109 660

wibednar.art@interia.pl

Skąd i dlaczego taka nazwa Galerii?

Idea ta narodziła się podczas moich długich telefonicznych rozmów z wybitnym polskim artystą fotografikiem Jerzym Lewczyńskim, a pomysł poparł Paweł Pierściński. Wspierali mnie członkowie Ostrowieckiego Klubu Fotograficznego
z Andrzejem Ładą na czele. Oczywiście na nic zdałby się pomysł i wsparcie wybitnych polskich artystów fotografików, gdyby nie zaangażowanie mieszkańców naszej gminy. Serce czuło ideę Galerii, rozum nie potrafił jej krótko i trafnie wyartykułować. Wielokrotnie twierdziłem wprawdzie, że nazwa Galerii jest prowokacją, ale tylko połowa idei. Aż przyszło olśnienie! Przecież …

 

Galeria Sztuki Wzgardzonej i Zapomnianej to pochwała prostoty

i negacja prostactwa.

Oficjalne otwarcie Galerii Sztuki Wzgardzonej i Zapomnianej nastąpiło w dniu
14 czerwca 2009 roku. W otwarciu uczestniczyli: młoda matka z dzieckiem, dwóch młodych chłopaków i Paweł Pierściński. W Galerii prezentowane były wtedy genialne prace mało znanego fotografika Feliksa Łukowskiego ze wsi Siemnice pow. Tomaszów Lubelski. Feliks Łukawski był kolegą Jerzego Lewczyńskiego. Zdjęcia wykonano w latach 40tych i 50tych XX wieku. Dokumentują, w stylu nazwałbym "hard life", życie na wsi w tamtym czasie.

Galeria początkowo mieściła się w opuszczonym, bez okien i drzwi, nieistniejącym już baraku, w którym za komuny prowadzone były lekcje religii. Na lekcji religii księża uczyli nie tylko katechizmu, ale również patriotyzmu, patriotyzmu wolnego od nie tyle obcej, co wrogiej człowiekowi ideologii komunizmu. W latach osiemdziesiątych XX wieku kościół udzielił schronienia polskim patriotom
i artystom nie pytając ich o legitymację partyjną, wiarę bądź niewiarę.

Swoje działanie Galeria opiera głównie na happeningach. Najbardziej udanymi były: „Smutek i urok prowincji” w fotografii Jerzego Piątka, „Inauguracja roku akademickiego Kieleckiej Szkoły Krajobrazu”, a ostatnio rekonstrukcja przełamania blokady milicyjnej pielgrzymki ze Świniar do Sulisławic za czasów stalinowskiej komuny.

 

W heppeningach jednorazowo brało udział nawet ponad sto osób. Galeria gościła artystów fotografów z całej Polski.

Świniary Stare 27.05.2014

Wiktor Bednarczuk